Terpaksa ke sekolah tanpa uniform | MagiC MenCari KeajaibaN

klik sini

Ruangan Churp

Tuesday, November 01, 2011

Terpaksa ke sekolah tanpa uniform


ALOR TEMBESU – Demi pelajaran, seorang murid tahun enam terpaksa menduduki peperiksaan akhir tahun tanpa memakai uniform sekolah setelah semua pakaiannya hangus dijilat api dalam satu tragedi kebakaran dekat sini, malam kelmarin.

Kejadian yang menggemparkan penduduk sekitar jam 9.30 malam melibatkan tiga buah rumah papan itu menyebabkan semua dokumen penting, peralatan rumah termasuk pakaian ahli keluarga Farah Syazreen Rosli, 12, serta dua lagi pemilik rumah yang terlibat dalam kebakaran itu gagal diselamatkan.

Farah Syazreen yang merupakan murid Sekolah Kebangsaan (SK) Sultan Omar ketika ditemui berkata, akibat kejadian terbabit, dia terpaksa ke sekolah dengan hanya memakai pakaian harian yang dipakainya sebelum tragedi berkenaan.

Katanya, biarpun rasa janggal dan kekok dengan pandangan sinis murid lain yang lengkap beruniform sekolah, namun dia tetap tabah demi memastikan peperiksaan akhir yang sedang berlangsung itu berjaya didudukinya.

“Kalau nak dikira malu tu, memang rasa malu, tapi nak buat macam mana, sudah takdir.

“Nak beli pakaian baru pun ayah belum ada duit sebab semua duit ayah hangus dalam rumah kami yang terbakar itu,” katanya.

Ibunya, Norzilawati Kamaruddin, 27 berkata, buat sementara waktu, dia terpaksa menumpang di rumah ibunya yang terletak tidak jauh dari rumah sewanya itu.

Norzilawati berkata, walaupun semua pakaian dan peralatan rumahnya gagal diselamatkan, namun dia tetap bersyukur kerana semua ahli keluarganya tidak mengalami sebarang kecedaraan.

“Secara kebetulan, ketika kejadian kami lima beranak ke pasar raya berdekatan untuk membeli barangan keperluan.

“Saya mendapat tahu berita kebakaran itu setelah dihubungi seorang jiran, sebaik sampai di pekarangan rumah, saya dapati api sudah menjulang tinggi,” katanya.

Menurut Norzilawati, buat masa ini dia belum memikirkan untuk membeli pakaian baru kerana masih trauma dengan kejadian tersebut selain mengalami masalah kewangan.

“Semua pakaian saya termasuk anak-anak hangus, saya terpaksa pinjam pakaian ibu.

Kedukaan hati adik Farah Syazreen, mangsa kebakaran yang terpaksa memakai pakaian harian untuk ke sekolah setelah semua pakaiannya hangus sedikit terubat kerana kesudian seorang isteri wakil rakyat membantu untuk meringankan beban dihadapi.

Siti Zaliha Mohd, yang merupakan isteri kepada Adun Sura ketika mengunjungi ahli keluarga mangsa yang terlibat dengan kebakaran melibatkan tiga buah rumah itu menyatakan persetujuannya untuk membeli pakaian sekolah baru kepada adik Farah Syazreen bagi membolehkan murid tahun enam SK Sultan Omar itu ke sekolah dengan selesa untuk menduduki peperiksaan akhir tahunnya.

“Insya-Allah, ahli Muslimat Pas Kawasan Sura akan membantu meringankan beban dihadapi adik Farah Syazreen,” katanya.(Sinar Harian)

2 rungutan:

AfifSamshuri said...

Tabah menghadapi segala dugaan ilmu penting untuk masa hadapan...


PeNgembara

Magic said...

kesiankn..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...