7 Ungkapan Yang Dilarang Ketika Marah [Tips Percintaan] | MagiC MenCari KeajaibaN

klik sini

Ruangan Churp

Sunday, October 02, 2011

7 Ungkapan Yang Dilarang Ketika Marah [Tips Percintaan]


Setiap orang tentu ingin hidup dengan tenang dan harmoni, akan tetapi seringkali ada saja perkara-perkara yang membuat emosi anda terganggu. Memang benar meluahkan emosi dengan marah merupakan satu cara yang sihat, namun, seringkali luahan kata-kata yang dikira berlebihan akan membuat hati orang lain pula terluka. Setidak-tidaknya ada beberapa kata-kata yang patutnya anda hindari ketika anda tengah marah atau beremosi terhadap pasangan anda.
Sewaktu bertengkar, ramai di antara kita merasa sangat menyesal kerana telah meluahkan kata-kata yang tidak sepatutnya dikatakan. Berikut adalah tujuh pernyataan yang akan mengundang penyesalan kepada anda jika diungkapkan ketika bertengkar dengan pasangan.

1. “Kamu tidak ada banyak wang”
Kalau anda bukan jenis wanita yang menilai seseorang dari pendapatannya, kalimah yang dilontarkan ketika pertengkaran berlaku jelas akan berakhir dengan penyesalan. Bahkan mungkin penyesalan anda tidak akan banyak bererti buat si dia, kerana pasangan anda akan mengingati kata-kata anda ini didalam pemikirannya, bahwa anda tidak cukup bahagia dengan wang yang dia berikan atau dia hasilkan.

2. “Seharusnya aku kawin dengan orang lain”
Jika suami atau isteri membuat anda marah, tidak perlu berlebihan dengan mengatakan kata-kata sebegini. Bila anda telanjur mengucapkannya, anda perlu menunjukkan penyesalan kerana mengungkapkannya dengan menjalani perkahwinan anda dengan lebih baik dan lebih menghargai mahligai perkahwinan anda.

3. “Kamu tak berguna”
Bahkan jika dia benar-benar dia jenis orang yang tak berguna, anda mungkin menyesal telah mengatakannya. Penyataan ini bukanlah satu perkara yang begitu mudahnya diterima seseorang tanpa memberi kesan didalam benaknya.

4. “Dunia akan jadi tempat yang lebih baik tanpa kamu”
Bayangkan, jika penyataan sebegini dilontarkan kepada anda? Apa perasaan anda?

5. “Seandainya aku tidak pernah memiliki kamu”
Biasanya, kalimah ini diucapkan orangtua pada anak mereka saat mereka kesal dengan tindakkan anak mereka. Seperti orangtua, Anda pasti akan menyesal telah mengatakannya pada pasangan anda.

6. “Kamu suami terburuk yang pernah aku miliki”
Okey, kemungkinan dia bukan suami terburuk yang pernah anda miliki dan kemungkinan besar anda hanya marah akibat keterlanjurannya dan memerlukan kesempatan untuk meredakan diri dan pemikiran serta hati anda. Jadi, pergilah jauhkan darinya seketika dan elakkan bertengkar. Jangan biarkan kata-kata ini terlepas dari bibir anda.

7. “Kenapa kamu tak mati saja?”
Anda tidak boleh mengatakan ini kepada sesiapa pun. Kematian adalah suatu hal yang serius dan tidak boleh dipermainkan. Tak mustahil mungkin bila satu minit mereka berada di depan anda dan minit berikutnya, mereka meninggal. Anda pasti akan menyesal.

Di kidnape dari cikgu sopan

2 rungutan:

eira haziera said...

i like..:-)

Magic said...

@eira haziera pasal ape like 2?? biasa ada pengalaman ker?? hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...